Aanpak woningtekort Berg en Dal

( PERSBERICHT - Groesbeek, 28 augustus 2020)

Net als veel gemeenten kent Berg en Dal een groot woningtekort. Nu en in de komende jaren. Op basis van actuele (verwachtings)cijfers heeft de gemeente een actieplan opgesteld om de woningbouw te versnellen.

Waar zit het woningtekort vooral? Dit is met name het geval in de grotere kernen dichtbij Nijmegen: Beek, Berg en Dal, Ooij en Groesbeek. Het tekort is het grootst bij de betaalbare woningen (koop tot € 250.000, huur tot € 900) en voor specifieke doelgroepen zoals jongeren, ouderen, statushouders, uitstroom jeugdzorg en mensen die zorg nodig hebben.

Wat zijn de plannen? Van 2020 tot en met 2029 moeten er 1200 woningen gebouwd worden. Dat is een netto toevoeging: als er woningen gesloopt worden komen die aantallen bovenop de 1200. Daarbij ligt de nadruk op kernen vlakbij Nijmegen waar de tekorten het grootst zijn. En als er in de overige kernen ook geschikte bouwlocaties en -projecten mogelijk zijn pakt de gemeente deze ook op. Enkele belangrijke uitgangspunten bij de bouw zijn:  Verstening tegengaan en wijken vergroenen;  Herbestemmen vastgoed;  Duurzame bouw bij koop- en huurwoningen (energieneutraal, aardgasvrij etc.);  Voldoende betaalbare (starters)woningen in de koop- en huursector;  Stimuleren doorstroming: nieuwe woningen worden bij voorkeur ‘levensloopgeschikt’ ontwikkeld, zodat je er bijvoorbeeld ook kunt wonen als je oud bent en minder mobiel.

Wat zijn de vervolgstappen? Als de gemeenteraad op 24 september 2020 akkoord gaat met het actieplan gaat de gemeente de mogelijke locaties voor woningbouw verder onderzoeken. Daarbij kijkt de gemeente wat er wel of niet mogelijk en wenselijk is.

Groesbeek, 1 mei 2020


Gemeente Berg en Dal start met ondernemersspreekuur

De gemeente Berg en Dal start vanaf 7 mei met een telefonisch ondernemersspreekuur. Ondernemers uit de gemeente Berg en Dal kunnen bij het spreekuur terecht met al hun vragen en zorgen over de coronacrisis.

Het spreekuur is vanaf 7 mei iedere maandag en donderdag van 17.00 tot 20.00 uur. Ondernemers die alvast een afspraak willen inplannen kunnen dit doen via e-mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.  Vanaf woensdag 6 mei is het ook mogelijk om telefonisch een afspraak te maken via 024-751 65 80, tijdens kantooruren. Meer informatie over het ondernemersspreekuur staat op de website van de gemeente www.bergendal.nl  > nieuwsberichten coronavirus.

Eerdere maatregelen De gemeente heeft al eerder allerlei maatregelen genomen om ondernemers en inwoners te ondersteunen in de coronacrisis. Zo kunnen ondernemers die getroffen zijn door de coronamaatregelen bijvoorbeeld een Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandig Ondernemers (Tozo) aanvragen. De gemeente heeft hier inmiddels al ruim 700 aanvragen voor binnengekregen. Ook zijn de betalingsregelingen voor de gemeentelijke belastingen versoepeld.

Een volledig overzicht van alle maatregelen staat op de website van de gemeente www.bergendal.nl 


Wethouder Irma van de Scheur:

‘’Wij begrijpen heel goed dat veel ondernemers zich zorgen maken en met heel veel vragen zitten. Een luisterend oor, begrip en goed advies vinden wij belangrijk. Daarom starten wij op 7 mei met het telefonisch ondernemersspreekuur.

Ik hoop dat ondernemers gebruik gaan maken van ons spreekuur. En dat ze steun ondervinden door de gesprekken. Maar ik hoop natuurlijk vooral dat we deze crisis met elkaar zo goed mogelijk te boven komen. Zodat we samen kunnen blijven bouwen aan een ondernemende gemeente.’’

 

 



 

Maatregelen wijkonderhoud Dar door coronavirus

De gemeente Berg en Dal en Dar nemen door het coronavirus maatregelen voor wijkonderhoud. Dit betekent dat Dar helaas niet al het werk voor grijs en groen kan uitvoeren. Door het coronavirus en de RIVM-richtlijnen zijn er minder mensen beschikbaar om het werk te doen. Samen met Dar doet de gemeente haar best om met de mensen en middelen die zij hebben, uw leefomgeving netjes te houden. Ondanks alle inspanningen lukt dit waarschijnlijk de komende tijd helaas niet overal.

Bedankt voor uw begrip
Een aantal medewerkers, die werken bij Dar of via WerkBedrijf Rijk van Nijmegen (WBRN), moeten vanwege de richtlijnen preventief thuisblijven. Doordat minder mensen het werk kunnen doen, kan het zijn dat de leefomgeving er minder mooi uitziet. Bijvoorbeeld door meer onkruid of groen in parken.

Wethouder Fleuren: “Wat we met een kleinere groep medewerkers van Dar nog wel kunnen doen, blijven we natuurlijk doen, zolang de RIVM richtlijnen dat verstandig achten. Maar het gaat niet lukken om op dezelfde voet verder te gaan als we gewend zijn. We rekenen in deze vreemde Corona-tijden op het begrip van onze inwoners en danken hun daarvoor bij voorbaat.”

Hoe het gaat met het werk
Dar is dit seizoen al begonnen met het weghalen van onkruid in de plantvakken. Door het vroege voorjaar, het ontbreken van een echte winter en minder mensen, kan Dar op dit moment niet alle plantvakken goed bijhouden. Dar geeft voorrang aan plantvakken bij bijvoorbeeld doorgaande wegen en centra. Dar houdt hierbij ook rekening met de verkeersveiligheid. Bijvoorbeeld door het snoeien van overhangend groen.
Met het snoeien van vaste planten en heestervakken loopt Dar op schema. De verwachting is dat ze dit binnenkort afronden.
Ook het weghalen van onkruid op bijvoorbeeld de stoep en wegbranden gaat door. Er wordt geborsteld, gebrand en geveegd.

Zelf handen uit de mouwen steken?
Wilt u zelf de handen uit de mouwen steken om de omgeving netjes te houden? Dat wordt zeer gewaardeerd. U kunt bijvoorbeeld zwerfafval opruimen als Wijkheld. U krijgt dan knijpers en zakken van Dar. Aanmelden kan via www.wijk-helden.nl. U moet zich uiteraard wel houden aan de richtlijnen van het RIVM.

Wilt u zelf een groenvak onderhouden? Dat kan, maar ook dit moet u in overleg met Dar doen. Hierbij gelden ook de maatregelen van het RIVM. Werk zoveel mogelijk alleen of met uw gezin. Doen toch anderen mee? Houd dan altijd 1,5 meter afstand.

Bron: www.bergendal.nl



 

Berg en Dal versoepelt de betaling van gemeentelijke belastingen



Voor inwoners, verenigingen en ondernemers die door de Corona-crisis in financiële problemen komen, versoepelt de gemeente Berg en Dal de betalingsregelingen voor de gemeentelijke belastingen. Daarnaast worden leges van afgelaste evenementen terugbetaald.

Ondernemers (inclusief ZZP-ers) die getroffen zijn door de corona-crisis kunnen een betalingsregeling aanvragen of om uitstel van betaling vragen. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor verenigingen die nu geen kantine-inkomsten hebben.

Ook inwoners die nu met minder inkomsten te maken krijgen, kunnen als dat nodig is gebruik maken van een betalingsregeling. Denk bijvoorbeeld aan horecamedewerkers met een nulurencontract.

De gemeente verstuurt in ieder geval tot 1 mei geen aanmaningen of dwangbevelen. De gemeente legt nog wel nieuwe belastingaanslagen op omdat ondernemers hierdoor inzicht krijgen in hun betalingsverplichtingen. Ook zijn er ondernemers die de aanslagen wel gewoon willen ontvangen en kunnen betalen.

Leges evenementenvergunningen De leges voor vergunningen van evenementen die niet doorgaan of al afgelast zijn vanwege de corona-crisis laat de gemeente vervallen. Reeds betaalde leges worden terugbetaald.

Wethouder Sylvia Fleuren namens het college van burgemeester en wethouders: “Iedereen wordt geraakt door de coronacrisis. Velen van ons gaan het ook financieel merken. Niet iedereen kan de financiële gevolgen even goed dragen. De gemeente Berg en Dal wil inwoners hierbij graag ondersteunen. De nu geboden ruimte voor betalingen is een eerste begin. Andere maatregelen worden nu uitgewerkt. Samen gaan we deze corona crisis zo goed mogelijk door komen.” Meer informatie De gemeentelijke belastingen worden door het belastingkantoor Munitax opgelegd en geïnd. Het betreft onroerendezaakbelasting, afvalstoffenheffing, rioolheffing en toeristen- en forensenbelasting. Inwoners, verenigingen, ZZP-ers en andere ondernemers die uitstel van betaling of een betalingsregeling willen aanvragen kunnen hiervoor bij Munitax terecht. De gemeente verwacht dat in de loop van deze week op de website van Munitax hiervoor een formulier beschikbaar is.